صندلي ارگونوميك و ويژگي‌هاي آن

مجموعه آقاي مبلمان طراح و توليد كننده مبلمان اداري ، طراح و تجهيز كننده دكوراسيون اداري با بهترين كيفيت اعتماد شما افتخار ماست . از وبسايت آقاي مبلمان نيز ديدن فرماييد www.mrmobeman.com

صندلي ارگونوميك و ويژگي‌هاي آن

صندلي ارگونوميك و ويژگي‌هاي آن

صندلي ارگونوميك چيست؟

بسياري از ما طرز صحيح درست نشستن را بلد نيستيم و مجبوريم ساعت‌هاي زيادي پشت صندلي در حال كار كردن باشيم. نتيجه اين سهل انگاري اين است كه خيلي زود به ستون فقرات، كمر، گردن و… فشار وارد مي‌شود و دردهاي بدي نيز به همراه خود مياورد. اين مشكل سبب مي‌شود كه كارايي و بازدهي ما طبيعتاً كمتر بشود و حتي از كارهاي خود عقب بمانيم.

به همين علت توليدكنندگان، به دنبال طراحي و توليد انواع صندلي ارگونوميك رفته‌اند تا هم نوع نشستن ما اصلاح بشود، و هم فشار وارد شده به بدن كمتر بشود. صندلي ارگونوميك كاملاً مناسب با فيزيك افراد طراحي مي‌شود و باعث مي‌شود تا ستون فقرات و ديگر اندام‌هاي به درست قرار بگيرند.

  

انواع صندلي اداري

صندلي‌هاي اداري بسته به نوع كاربردي كه دارند به چند نوع مختلف تقسيم بندي مي‌شوند. انواع صندلي اداري ارگونومي به شرح زير است.

 

 

  • صندلي مديريتي: صندلي‌هاي مخصوص مديران با امكانات متفاوت و بيشتر نسبت به ساير صندلي هاي اداري
  • صندلي كارمندي /كارشناسي: صندلي هاي كارمندي از لحاظ قيمتي نسبت به صندلي‌هاي مديريت قيمت پايين‌تري دارند؛
  • صندلي كنفرانس: صندلي هاي كنفرانس بسته به نوع سليقه انتخاب مي‌شوند اما معمولا اين صندلي ها پايه هاي متفاوتي دارند؛
  • صندلي آموزشي: صندلي هاي دانشجويي يا آموزشي براي دانشجويان و محيط‌هاي آموزشي
  • صندلي انتظار: صندلي انتظار در فضاي انتظار كاربران را فراهم مي‌كند تا لحظات راحتي را داشته باشند.
  • صندلي كلاسيك: صندلي كلاسيك معمولاً صندلي هاي مديريتي هستند كه طراحي خاص خود را دارند و طرفداران بسيار زيادي دارند

 

ويژگي صندلي ارگونوميك چيست؟

 

اولين ويژگي مهمي كه در مورد صندلي ارگونوميك مورد بررسي قرار مي‌دهيم، ارتفاع نشيمنگاه آن است. ارتفاع صندلي بايد به قدري باشد كه هنگام نشستن و آويزان كردن پاها مشكلي وجود نداشته باشد. اين ارتفاع طبيعتاً براي افراد متفاوت تغيير مي‌كند. همچنين به فرم بدن و وضعيت لگن نيز بستگي دارد. چون بايد لگن و زانو به صورت 90 درجه قرار بگيرند و پاها به راحتي به زمين برسد.

ارتفاع مناسب صندلي اداري چقدر است؟

دقيق مشخص‌كردن اين ارتفاع سخت است، اما به‌طوركلي ارتفاع مناسب را مي‌توان يك چهارم ارتفاع بدن در نظر گرفت. البته گفته مي‌شود كه اين مقدار مي‌تواند بين 40 تا 55 سانتي‌متر نيز باشد.

ويژگي بعدي صندلي ارگونوميك كه شديداً حائز اهميت است، عرض و قعر نشيمنگاه است. برخي از صندلي‌ها در ظاهر حرفه‌اي و جذاب به نظر مي‌آيند، ولي استاندارد نيستند و اين مسئله سبب مي‌شود تا نتوان خيلي راحت روي آنها نشست.

 

توجه به جنس نشيمنگاه يكي از مهمترين موارد صندلي هاي اداري

ويژگي بعدي جنس نشيمنگاه صندلي است كه بايد كيفيت بالايي داشته باشد؛ زيرا قرار است مدت طولاني افراد روي آن بنشينند. به علاوه بايد جنس آن نرم باشد تا در چندين ساعت كاربر را اذيت نكند.

 

معمولاً دست‌ها به طور مستقيم با صندلي در ارتباط نيستند، ولي هنگام كار طولاني مدت، فشار زيادي را متحمل مي‌شوند. به همين علت دسته صندلي ارگونوميك به شكلي طراحي مي‌شود كه بتوان راحت دست‌ها را روي آن قرار داد و استراحت كرد. در بعضي از مدل‌ها، دسته‌هاي صندلي اداري ارگونوميك تنظيم مي‌شوند تا به دست، كتف، ساعد و آرنج‌ها فشار زيادي وارد نشود.

پايه صندلي ارگونوميك

 

پايه‌ي صندلي ارگونوميك استاندارد پنج پر و چرخ دار است. چرخ صندلي اداري ارگونوميك بايد از جنسي باشد تا با محيط اداري كه در آن استفاده مي‌شود سازگاري كافي داشته باشد.

براي مطالعه ادامه اين مطلب و مشاهده كاتالوگ صندلي هاي اداري به سايت مبلمان اداري يكتا مراجعه كنيد.

منبع: http://yektafurniture.com/ergonomic-chair/

 

ارگونومی محیط کار

ارگونومی محیط کار(Workplace Ergonomics) طبق تعریف موسسه ی ملی سلامت و ایمنی شغلی آمریکا عبارت است از: علم انطباق محیط کار و نیاز‌های شغلی با ظرفیت جمعیت کارکنان. این ارگونومی، رویکرد یا راه حلی برای مقابله با مشکلاتی مانند اختلالات اسکلتی – عضلانی مربوط به کار است.

هدف ارگونومی محل کار، فراهم کردن یک محیط کار بهتر برای کارکنان است و در حقیقت، کار (وظیفه)، با فرد انطباق داده می شود. طراحی مشاغل متناسب با توانایی های افراد، موجب بازدهی و بهره وری بالاتر و آیمنی بیشتر کارکنان می شود.

بنابراین ارگونومی محیط کار از جوانب مختلفی اهمیت دارد. رعایت اصول این ارگونومی هم برای کارکنان مفید است و هم برای تجارت و کسب و کاری که در آن مشغول فعالیت هستند.

مزایای این ارگونومی

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش بهره وری
  • افزایش کیفیت محصولات
  • بهبود تعامل کارکنان با یکدیگر
  • افزایش ایمنی و آسودگی

با رعایت اصول ارگونومی در محیط کار، هزینه های مراقبت از سلامت خود و کارمندان تان را کاهش دهید و در کنار افزایش تولید محصول، به بهبود کیفیت محصولات نیز کمک کنید. بهترین مارکهای قوزبند طبی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.